Köpvillkor

Information om oss som säljare och våra kontaktuppgifter

Collett Svetsmaskinservice AB
Box 7115
187 12 Täby
Telefon 08-732 82 22
E-post webbshop@collett.se
Org. nr. 556281-6057
Styrelsens säte är Täby

Avtal och beställning

När du handlar av oss omfattas alla transaktioner av svensk lagstiftning och där inte annat anges hänvisas det till Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (Distansavtalslagen). Dessa köpvillkor gäller när du som konsument gör en beställning i vår webbshop på collett.se. För att handla i vår webbshop måste du vara myndig.

Beställningen är bindande så snart vi har mottagit din beställning på vår server. När vi mottagit din beställning skickas automatiskt en orderbekräftelse till den e-postadress du uppgivit i din beställning. I orderbekräftelsen hittar du ordernummer, produkter, pris och leveransadress. Skulle orderbekräftelsen inte stämma överens med dina önskemål ber vi dig kontakta oss omgående. Du har alltid möjlighet att ångra köpet enligt gällande lagstiftning. Se ”Ångerrätt” nedan.

Vi reserverar oss för prishöjningar, prisfel, valutaförändringar, avgiftsändringar, utsålda varor, restordrar, skrivfel, force majeure, samt i de fall leverans till dig blir försenad pga. att leverantören inte förmår att leverera till oss inom rimlig tid.

Betalning

Betala tryggt och enkelt med Mastercard, VISA eller direkt från ditt bankkonto. I samband med betalningen skickas du via en krypterad anslutning till vår betalningspartner Klarna där du får mata in dina kortuppgifter. När köpet är godkänt skickas du tillbaka till webbshopen. Beloppet för köpet reserveras på ditt konto, alternativt dras direkt. Vid eventuella frågor angående reservation av belopp ombeds du kontakta din bank.

Fraktkostnader

Till kostnaden för din beställning kommer en fraktkostnad, för beställningar upp till 1000 kr tillkommer 99 kr inkl. moms. i frakt. Om du handlar för mer än 1000 kr skickar vi dig varorna fraktfritt.

Leveranstider

Beroende på var i Sverige du befinner dig varierar leveranstiderna. Generellt sett så packar och skickar vi din vara senast den första arbetsdagen efter vi fått din order. Skulle varan vara restnoterad är den förväntade leveranstiden ca 4 – 10 arbetsdagar.

För leverans till öar utan fast broförbindelse måste du ange leveransadressen till godsmottagning eller liknande i hamnen på fastlandssidan. Härifrån ansvarar du som kund för mottagning av produkten, samt frakt och eventuell fraktkostnad från fastlandshamnens vidare hem till dig. Vid leverans till öar utan fasta broar kan du behöva räkna med längre leveranstid eftersom varan endast kan levereras till hamnen av transportören. Undantaget är Gotland, vid leverans till Gotland transporteras varan som för resten av Sverige.

Tvist

Om du i en given situation inte är nöjd med våra försök att hitta en lösning tillsammans med dig, kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden – ARN, Box 174, 101 23 Stockholm – www.arn.se. Du kan också göra en anmälan till Konsumentverket/KO, Tage Erlandergatan 8A, 651 02 Karlstad, www.konsumentverket.se.

Ångerrätt

1. Vad innebär ångerrätten?

När du köper en vara i vår webbshop eller i vår affärslokal har du rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom en ångerfrist om 14 dagar. Ångerrätten innebär att du har rätt att lämna tillbaka varan och få din betalning åter. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner, för näringsidkare gäller andra villkor.

2. När börjar ångerfristen löpa?

Fristen om 14 dagar börjar löpa när du tagit emot varan. Om avtalet avser flera varor eller en vara som består av flera delar, börjar fristen löpa den dag då du tagit emot den sista varan/sista delen. Vid köp av en av våra tjänster räknas ångerfristen från dagen då avtalet ingicks. Att ångerfristen ska börja löpa förutsätter dock att vi, innan köpet, har lämnat dig följande information:

  • Om ångerrätten gäller och, i sådant fall, under vilka förutsättningar
  • Hur lång ångerfristen är
  • Hur du skall gå tillväga för att ångra köpet och att Konsumentverket har en standardblankett som kan användas för att lämna säljaren meddelande om att köpet ångras.

Om vi inte har uppfyllt vår skyldighet att lämna informationen ovan förlängs ångerfristen. Fristen räknas då istället från den dag då vi fullgjort vår informationsskyldighet. Du kan som konsument längst få ett år på dig att ångra köpet. Konsumentverkets standardblankett för ångerrätt hittas på Konsumentverkets webbplats.

3. Hur skall du gå tillväga för att ångra ditt köp?

När du vill ångra ditt köp ska meddela oss detta inom ångerfristen. Meddelandet lämnas lämpligen i skriftlig form (se Konsumentverkets standardblankett). Därefter ska du skicka eller lämna tillbaka varan inom 14 dagar från meddelandet.

4. Kan du ångra ditt köp sedan varan har använts?

Ja, du får använda en vara i syfte att undersöka varans egenskaper och funktion. Om du har använt eller hanterat varan på ett sätt som inte varit nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktion, kan vi ha rätt till ersättning för värdeminskning. För att ha rätt till ersättning måste vi vid avtalets ingående ha informerat dig om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag.

5. Finns det några undantag från ångerrätten?

Ja, det finns ett par undantag från ångerrätten. En förutsättning för att ett undantag ska gälla är dock att vi innan köpet har informerat dig om detta. Om vi inte lämnat information om begränsad ångerrätt gäller alltså ångerrätten.

6. Vem betalar för returfrakten?

Det är du som konsument som betalar för returfrakten. Om varan inte kan skickas med vanlig post måste du ända stå för returfrakten. Du står alltid för förhöjda leveranskostnader på grund av dina val av leveransmetod, förutsatt att vi inte åtagit oss att ersätta den kostnaden.

Särskilt för näringsidkare

Var uppmärksam på att ångerrätt bortfaller för företagskunder. Företag får endast den garanti som ges från tillverkaren. Garantitiden kan i dessa fall variera lite från tillverkare till tillverkare. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver garantirätten som ges från tillverkaren. Om ditt företag är fakturakund hos oss kontakta oss då gärna på order@collett.se med dina frågor.

För fakturakunder hos Collett Svetsmaskiner AB

För att kunna göra beställningar i vår webbshop mot en faktura skall ni erhållit en speciell inlogging. Om ni inte redan fått en sådan fyll i uppgifterna på denna sida »